lunes, 28 de octubre de 2019

SEGUIM ANALITZANT RECURSOS DIDÀCTICS!

📒📓📔📕📗📘📚📜📒📓📔📕📗📘📙📚📜📒📓📔📕📗📘📚📜📒📓📔📕📗

Avui analitzem el recurs elaborat per la Conselleria de Cultura Educació i Ciència, anomenat “23 d’abril, dia del llibre”. Es tracta d’un recurs pensat per utilitzar durant les tres setmanes prèvies al dia 23 d’abril, en alumnat de primer i segon de primaria.

La seqüència didàctica que suggereix aquest recurs és molt variada. Presenta 15 tipus d’activitats diferents, les quals son: Títols i personatges de contes; endevinalles-poesies; el llibre; contes barrejats; contem contes; la brúixa “furtaquadres”; problemes sobre contes; en el bosc; el llop perdut; i, viatgem. Anem a veure com es treballaria en l’aula cada una d’aquestes activitats!

Títols i personatges de contes

Com que són imatges que tot l’alumnat coneix, aquesta activitat sugereix que l’alumnat treballe de forma autònoma en l’aula sense necessitat de cap lliçó´magistral per part del mestre o mestra. Es corregirà l’activitat quan tothom l’acabe en la mateixa sessió.


Endevinalles-poesies

En aquesta activitat es pot treballar per petits grups, aleshores el mestre o la mestra dividiría la classe en grups de 4 persones  per tal de resoldre l’endevinalla; a continuació es donaria un temps per a que individualment cadascú faci el dibuix corresponent; i s’acabaria la sessió recitant la poesia tota la classe en conjunt.

El llibre

Aquesta activitat suggereix que el mestre o la mestra plantegi l’endevinalla a tota la classe per tal que la resolguen. Una vegada contestada, individualment escriuràn les frases i les llegiran en veu alta  per compartir-les amb els companys i al final de la sessió cadascú farà el dibuix corresponent, el qual es penjarà en una paret de la classe.

Contes barrejats
En aquesta activitat, els alumnes podrien treballar en algún espai obert, com el recurs que estem analitzant està pensat per treballar durant el mes d’abril, suggereix que el mestre o mestra surti al pati amb l’alumnat i en cercle aprenguen i canten tots junts la cançó.

Contem contes
Aquesta activitat suggereix treballar-la en un espai tancat, possiblement en l’hora de matemàtiques, el mestre o la mestra explicaria l’activitat per a que l’alumnat la realitze de forma autònoma i desprès corregir-la en conjunt tota la classe.

La brúixa “furtaquadres”
Aquesta activitat, similar a l’anterior, també està pensada per treballar-la en la classe de matemàtiques, suggereix que la mestra o el mestre explique l’activitat, deixe temps a l’alumnat per a que realitze de forma autònoma l’activitat i després corregir-ho de forma conjunta tota la classe.

Problemes sobre contes
Seguint en l’assignatura de matemàtiques, aquesta activitat, en compte de fer-la en un espai tancat, es podria realitzar en un espai més obert, com en el pati de l’escola. Així en compte de fer la resta en el paper, la mestra o mestre podria explicar l’exercici i 7 alumnes voluntaris/voluntàries  podrien representar l’escena que en l’activitat es descriu.

En el bosc
Aquesta activitat es podria realitzar per treballar l’àrea del medi ambient. Està destinada a dur-se a terme en un espai tancat, on el mestre o mestra explicaria l’activitat, la realitzarien tots de forma conjunta, i pel que fa al dibuix, es manaria com a deures a casa.

El llop perdut
Aquesta activitat, dóna molt de joc, ja que al presentar-se solament un laberint, la dinámica que pot esdevindre por ser diversa. A nosaltres ens suggereix dues coses: per un costat, el mestre o mestra podria contar el conte de la caputxeta vermella; i per l’altre, l’alumnat de manera autònoma podria realitzar l’activitat del laberint.

Viatgem
La primera part d’aquesta activitat es pot realitzar, baix l’assessorament de la mestra o mestre, de manera conjunta tota la classe. Després de forma individual es farien els dibuixos corresponents.




                                                                REFLEXIÓ:
Després d’haver analitzat superficialment la seqüència d’aquest llibre i d’haver fet ús de la nostra imaginació per tal de mostrar, a mena d’exemple, quina és la metodologia de treball que d’aquest recurs pot esdevenir, ens hem adonat que treballant amb aquest llibre es donaria una seqüència didàctica molt pareguda al llibre de text que vam analitzar amb anterioritat, ja que els autors han caigut, malgrat el seu propòsit innovador, en reproduir la forma i manera de treballar del llibre de text tradicional, encara que, sí dóna peu a que les classes es puguin dur a terme en llocs més oberts i a que l’alumnat tingui que dedicar el menor temps a la realització dels deures escolars en casa possibles. No obstant, ha resultat enriquidora l’experiència d’analitzar aquest recurs, no per la seva forma i estructura en si, sinó per veure que existeixen creacions de llibres propis realitzats per treballar continguts diversos i temàtiques concretes com és el dia del llibre - en aquest cas- i com, desde fora de les editorials dels llibres de text els professionals que a l’educació es dediquen, fan esforços, moltes vegades extraordinaris, per elaborar els seus propis recursos, encara que, la major part de les vegades es caigui en l’error de reproduir, com ja hem dit, la seqüència didàctica que ens marquen els tradicionals llibres de text.


Gràcies per la vostra atenció,
                                                Sandra Tomàs Carrió

📒📓📔📕📗📘📚📜📒📓📔📕📗📘📙📚📜📒📓📔📕📗📘📚📜📒📓📔📕📗




No hay comentarios:

Publicar un comentario