miércoles, 9 de octubre de 2019

MATERIALS DIDÀCTICS, EL LLIBRE DE TEXT.


MATERIALS DIDÀCTICS, EL LLIBRE DE TEXT.



Dues pedagogues en procés...
.
En aquest cas hem pensat agafar un llibre de text de matemàtiques de quint de primària. El llibre està creat pel Departament d’Edicions Educatives de Santillana Educación, S.L. (Proyecto Saber Hacer). Analitzarem com s’hi donen les classes i la seqüència didàctica per part del professorat, en aquest cas, de matemàtiques. Doncs… Anem allà!

Sense anar més lluny, ens fixem en l’unitat 1. Ens presenta un breu text introductori al tema:


Des de la nostra experiencia mai un professor o professora s’ha molestat o parat a llegir aquest text que es situa al principi de totes les unitats a no ser que disposen de més temps de l’habitual. Pot parar a fer diverses preguntes de coneixements anteriors, però com parlem de l’unitat 1, donem per suposat que és el principi de curs i abans de començar el temari, faria un breu resum o explicació dels conceptes claus previs per a la correcta incorporació a l’assignatura.

Seguidament, tenim una sèrie de preguntes sobre el text que hauriem d’haver llegit abans, però tot dependrà el cas del professor o professora fer o no fer. Nosaltres pensem que directament passarà a activitats més focalitzades a l’assignatura. El docent passarà a unes activitats de repàs que es situen a la part de baix per tal de començar a introduïr l'assignatura, com són aquestes;

Intuïm que estes activitats es faran en classe oralment o escrites per a poder corregir-les en la mateixa classe. La duració d’aquestes pot durar entre 20-30 minuts, i a part 10 o 15 min. si han de corregir-les. Aleshores, quant de temps ens pot quedar aproximadament de classe per a continuar amb el temari? Molt poc! Sabem que la duració d’una classe està entre 50 aleshores no quedarà massa temps per a més. Anem a veure que ens quedarà per donar…

Ja ho tenim! A que us recorda? Efectivament, són els famosos deures de repàs que ens posaran el primer dia de classe. El dia següent estarem davant la correcció de les activitats anteriors.
La segona sessió de l’assignatura de matemàtiques tindria inici, tal com us anàvem dient, amb la correcció dels exercicis que l’alumnat ha fet en classe (o en casa). Aleshores el professor o professora es dedicaria la resta del temps  a explicar el pròxim subapartat del tema anomenat “Números de más de siete cifras”

A continuació, baix l’indicació del professor o professora, l’alumnat faria els primers dos exercicis en veu alta de la següent manera: es distribuïrà l’alumnat assegut en cercle i cadascú faría un dels punts dels exercicis, escrivint a la pissarra.
Els exercicis 3 i 4 els realitzaria l’alumnat en classe, de forma independent cadascú en la seua llibreta. Els tres exercicis de la pàgina següent serien els deures del dia, que l’alumnat realitzaria en sa casa.


Seguint la mateixa estructura, al dia següent es corregirien els exercicis manats el dia anterior, i es donaria l’explicació per part del professor o professora de l’apartat “Aproximaciones”. Feta l’explicació, l’alumnat faria en veu alta (seguint el ordre de llista) els dos primers exercicis i el tercer el faria cadascú/cadascuna en la seva llibreta. Al final de la classe el professor o professora manaria a l’alumnat que fera en casa els dos exercicis de la següent pàgina


A la següent sessió, el professor o professora corregiria els deures del dia anterior. Seguidament, explicaria el primer problema que es dona resolt i deixaria un temps per a que l’alumnat resolgués l’activitat número 1. A continuació, corregiria aqueix exercici i explicaria com resoldre un problema, i manaria per a casa els tres primers problemes.


En l’última sessió de l’unitat didàctica el professor o professora es dedicaria a corregir els problemes que han fet els i les alumnes el dia anterior mentre l’alumnat realitaria les activitats de repàs


Per donar per finalitzada l’unitat didàctica el professor o professora realitzaria una prova escrita, assignant-li a cada alumne/a una nota.

REFLEXIÓ

Després d’haver estudiat detingudament la seqüència d’aquest llibre i d’haver fet ús de la nostra imaginació (encara que no massa), ens hem adonat que treballant amb aquest llibre de text es donaria una seqüència didàctica de tipus A que correspon a una manera tradicional d’ensenyar, on es fomenta en l’alumnat la realització d’activitats que reforcen la memorització, i la competitivitat també al realitzar-se proves escrites on l’alumnat reb un valor numèric com a representació del seu esforç. Nosaltres, per suposat, con hagueu pogut comprovar en les anteriors entrades del nostre blog no estem a favor d’aquesta manera de treballar en una aula.
Per altra banda, comentar, que ací es podrien utilitzar per suposat materials i recursos que provenen de les TIC, com per exemple la pissarra digital o  el llibre de text en aquest cas digital també, però, és açò innovació educativa?

Gràcies per l'atenció,
Andrea Mataix.




No hay comentarios:

Publicar un comentario