lunes, 4 de noviembre de 2019

DIARI DE CLASSE 29/10

DUES PEDAGOGUES EN PROCÈS...📚                                  AVUI EN CLASSE...📝
Hem vist una primera part del documental  ‘’Canviar l’escola amb Freinet’’. El que principalment parla al vídeo és Jaume Martínez Bonafé sobre la filosofia Freinet.

                                       Qui és?👤

''Aquest és Célestin Freinet que va néixer als Alps francesos de Provença, on va ser pastor. Aquest fet el va posar en contacte amb la natura, amb la terra i amb la gent en el si d'una família humil.

Va plasmar a l'escola els principis d'una educació pel treball i d'una pedagogia moderna i popular. Les seves teories i aplicacions beuen de l'Escola Nova, però adquireixen un caràcter democràtic i social.

Estipula, com a base psicològica de la seva proposta educativa, la idea de "tempteig experimental", considera que els aprenentatges s'efectuen a partir de les pròpies experiències, de la manipulació de la realitat que poden realitzar els nens, de l'expressió de les seves vivències, de l'organització d'un context (d'un ambient) en el qual els alumnes puguin formular i expressar les seves experiències.

Una altra consideració que s'ha de tenir en compte és la funcionalitat del treball, crear institucions que impliquin que el treball escolar tingui un sentit, una utilitat, una funció.

Una altra de les aportacions és el principi de cooperació, el qual exigeix ​​la creació d'un ambient a l'aula en què hi hagi elements mediadors en la relació mestre-alumne. Cooperació entre alumnes, alumnes-mestres i entre mestres; aquesta última amb la finalitat de compartir experiències i dialogar, posant en comú els problemes i les possibles solucions, sempre amb l'objectiu de millorar les condicions de l'escola popular. Així la organització de l'aula ha de contemplar la participació dels alumnes en la construcció dels seus coneixements. La construcció pràctica d'aquest ambient educatiu es realitza per mitjà de tècniques que es caracteritzen per potenciar el treball de classe sobre la base de la lliure expressió dels infants en un marc de cooperació.

Com podem veure fa nombroses aportacions al model d'Escola Moderna a què es refereix, i cada aportació més interessant i que tenen molts aspectes en comú amb els models dels que hem parlat anteriorment. ''


     Què pensem nosaltres?🙋🙋

El que més ens ha cridat l’atenció és que hi havia una pràctica molt comú que consistia en enviar-se cartes d’una escola a altra, podia ser individual o col·lectiva dirigida a l’altra escola i pot ser establien uns temes per a parlar, investigar i generar informació entre ambdues institucions.

Considerem que és una proposta, pel seu temps innovadora, que permetia el contacte entre diferents contextos educatius, el qual implicava a l’alumnat en tot moment en la dinàmica de classe, al mateix temps que sugeria un enriquiment social tan positiu com necessari en l’etapa infantil.

Si ho portem a l’actualitat, tenint en compte que vivim en la societat de l’informació i en un món globalitzat, es pot dur a terme la proposta de Freinet, amb l’ús de les TIC, les quals en aquest sentit no suposarien una modernització o innovació en el sentit més estricte, sino sería una manera d’adaptar als nous temps les propostes dels pedagogs, que al nostre pareixer, són de referència.


Gràcies per la vostra atenció,
                                                    Sandra Tomàs Carrió

No hay comentarios:

Publicar un comentario