lunes, 4 de noviembre de 2019

DIARI DE CLASSE 4/11/19

DUES PEDAGOGUES EN PROCÈS...

Treball de l'article📄:

SECUENCIAS DE APRENDIZAJE ¿UN PROBLEMA DEL ENFOQUE DE COMPETENCIAS O UN REENCUENTRO CON PERSPECTIVAS DIDÁCTICAS?

Resumint molt breument els continguts significatius que hem pogut observar a l’artícle, podem afirmar que en aquest text el que fa és una crítica a l’enfocament orientat per competències, al·legant que no fomenta o ofereix una forma específica de treballar aquestes en el aula, centrant-se en el producte de l’ensenyament i no en el procés educatiu, que no desmereix atenció. Per això en el propi text s’ofereix una seqüència d’aprenentatge.

En aquest sentit, els aspectes claus o conclusions que hem parlat en l’aula:

👉El que es planteja en la part inicial és que el plantejament de les competències, el qual és entès com a renovació pedagògica té una greu carència, no planteja cap mena d’aplicació pràctica.

👉No s’ha de deixar de banda la pràctica educativa.

👉Les competències fan que es recupere l’enfocament de la Taxonomia de Bloom (que pretén el mesurament acurat dels resultats educatius), i limita la reflexió del que es porta a terme en l’aula.

👉Treballant per competències té algo positiu, i és que trenca l’enciclopedisme tradicional.

👉Pel que fa a l’avaluació, es diu que està centrada en l’assoliment de les pròpies competències i no enfocada en el procés educatiu i en el que s’esdevé a diari en l’aula.


Una de les frases que destaquem i ens sembla pertinent respecte amb la nostra professió i els continguts que repetidament ens han ensenyat, seria la de la pàgina 14, una que diu:

"Calidad es más un discurso, un imaginario social que una realidad, calidad traducida a indicadores y estándares convierte a este tipo ideal en algo imposible frente a una realidad social marcada por las diferencias: económicas, culturales, producto tanto de la desigualdad social, de la pobreza que genera la inmigración y desarraigo cultural de quienes abandonan sus lugares de origen" 

Els aspectes que s'han parlat respecte a aquesta cita és que fa referència a la crítica al model de competències. Darrere d’aquest discurs "saber fer" podia parèixer un avanç però comporta estandarització i es converteix en un retorn a la pedagogia dels anys 60. No sabem exactament què vol dir "qualitat" dins del context educatiu. 

La frase que ens va recalcar Carles important al text és: 

"El enfoque por competencias no resuelve por si mismo está cuestión, sostenemos que en estricto sentido no hay secuencias de aprendizaje desde la perspectiva de competencias, sino que el enfoque  de competencias para su desarrollo didáctico necesariamente tiene que apoyarse, tanto en los instrumentos -trabajo por casos o por proyectos- que retoma del movimiento escuela activa, así como de los principios que subyacen en la conformación de secuencias didácticas"


Gràcies per la vostra atenció,
                                                        Sandra Tomàs Carrió

No hay comentarios:

Publicar un comentario